Tällä kertaa kynän varressa vierailee Himos Golfin caddiemaster
Kesälomat ovat alkaneet ja kuumin seosonki on käynnissä golfkentällä. Auto parkkiin, klubin ovet auki ja katsotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan…
Himos Golf on luontoarvoja kunnioittava 18-reikäinen par72- kenttä. Kenttä tarjoaa mahdollisuuksia kaikenlaisille pelaajille, väylät ovat lyhyitä, joten ne sopivat vasta-alkajalle, mutta pinnanmuodot tarjoavat haasteellisuutta myös kokeneemmallekin golffarille. Himos Golf on nostanut hyvin päätään Suomen golfkenttien keskuudessa ja kommenttien perusteella yhä useampi pelaaja haluaa tulla uudestaan ensi kesänä pelaamaan.
Kentän käyntikortti
Caddiemaster on kentän käyntikortti. Pelaajat tapaavat meidät ensimmäisenä, sekä myös viimeisenä lähtiessään. Millaisen ensivaikutelman pelaaja saa, riippuu täysin caddiemasterista. Suoranaisen asiakaspalvelun lisäksi caddiemasterin työhön kuuluu paljon muutakin. Erityisen hyväksi kaveriksi kesän aikana muodostuu sähköposti ja koko ajan hälyttävä puhelin, jonka soittoääni soi päässä kotonakin. Pelaajat haluavat varata mökkiviikonlopun ohelle golfkierroksia tiettyyn kellonaikaan, jolloin on jo isoja ryhmävarauksia. Sitten alkaa ihmetteleminen ja järjestely, jotta kaikille saadaan mieluisa tiiaika.
Kun kenttä on aamusta iltaan asti täynnä, kerkeää siihen sattua kaikenlaista. Työ vaatii jatkuvaa kartalla olemista: missä kunnossa kenttä on, milloin kukakin on lähtenyt kentälle, kuinka moni on tulematta tauolle, kuinka monta golfautoa on vielä lähdössä, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Resort-kentän lisämausteena tulevat ehdottomasti lisäkysymykset alueesta. Onko Himoksen frisbeegolfrata kuinka lähellä, mistä lenkkipolut alkavat, onko uimaranta kuinka kaukana, missä Villa President sijaitsee tai joku muu mökki, minkä olemassa olosta et ole kuullutkaan. On siis hyvä tuntea Himos kauttaaltaan. Caddiemasterin voisikin kääntää moniosaajaksi. Ihmisten kanssa työskentely vaatii tilannetajua, mutta samana päivänä voi löytää itsensä ruuvimeisseli tai kastelukannu kädessä.
Vilskettä lennonjohdossa
Kaikista golfkentän töistä, caddiemasterin työ on paineenalaisin. Erityisesti asioiden priorisointikyky on omattava. Se pitää myös pystyä hyväksymään, että jos päivässä käy yli 250 pelaajaa, ei kaikkiin sähköposteihin tai puheluihin pysty vastaamaan, jotkut pitää vain siirtää huomiselle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakaskohtaamisia saattaa tulla päivän aikana pitkälti yli 600.
Jos asiakkaalla tulee kysymys mieleen, hän soittaa siitä caddiemasterille, jolloin on oltava kaikkitietävä puhelinvastaaja. Jos tuleville päiville on luvattu sadetta, 60 % puheluista liittyy siihen, että sataako Himoksella juuri tiettyyn kellonaikaan vettä, silloin tuntee itsensä hieman alkeelliseksi meteorologiksi. Pirteä ja ystävällinen asiakaspalvelija on kuitenkin se, mihin kaikki kulminoituu. Tässä työssä saa olla niin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, että toisinaan oman seuran vakiopelaajat tunnistaan jo kaukaa autosta, joka kaartaa parkkipaikalle.
Toisinaan työpäivät vaativat joustoa suuntaan, jos toiseen. Välillä työpäivät venyvät todella myöhään ja toisaalta jos edellisenä iltana huomataan, että heti aamusta on lähdössä paljon pelaajia, saatetaan silloin tulla suunniteltua aikaisemmin. Esim. erityisesti golfautojen tarve saattaa viikonloppuisin olla 50kpl, joten on ymmärrettävää, ettei kaikille halukkaille niitä voi riittää, kun pihassa majailee 15kpl autoja. Inhottavimpia hetkiä onkin juuri autoihin liittyvät mahdolliset ylibuukkaukset ja haamuvaraukset. Tällöin erityisesti pitää pystyä tilanne pitämään miellyttävänä asiakkaalle ja löytää molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Joissakin tilanteissa caddiemasterin pitää pystyä vastaanottamaan myös negatiivisempaa palautetta. Jos kentällä tai toiminnassa on epäkohtia, tulee siitä palaute caddiemasterille. Se on täysin luonnollista ja toisinaan myös ymmärrettävää. Näissäkin tilanteissa asian kääntäminen siihen, että asiakas haluaa tulla uudestaan, vaatii todella monipuolista sanavarastoa.
TeamWork=DreamWork
Usein kuitenkin päivät sujuvat tietyn kaavan mukaan. Usein puhelinvarauksia tehdessä halutaan asiat tarkistaa mahdollisimman tarkkaan. Jos asiakkaalla on päivälle x tulevaisuudessa varaus, mutta hän muistaakin, että varaus oli tälle päivälle puolen tunnin päästä, on taas caddiemasterin järjestelykyky ja taito löytää ratkaisu koetuksella. Useimmiten asiat saadaan tavalla tai toisella järjestymään.
Himoksella meitä caddiemastereita on useampi, joten esim. sähköposteja läpi käydessä on välillä vaikea hypätä saappaisiin, jos joku muu on käynyt pitkää viestiketjua asiakkaan kanssa. Isojen ryhmävarausten tai muuten vain kiireisten päivien kanssa on tärkeä tarkistaa kaikki ainakin sen kerran, ellei useammin etukäteen. Onneksi missään tilanteessa ei tarvitse jäädä yksin. Monestikin on yhdessä ratkottu kinkkisiä tilanteita ja mietitty ratkaisuja päivien mittaan. Hyvä yhteishenki työntekijöiden kesken vaikuttaa paljon klubin ilmapiiriin. Täällä kaikki tulevat hyvin juttuun keskenään ja on välillä erittäinkin hilpeää meininkiä.
Arki golfkentän hermokeskuksessa on intensiivistä, mutta siitä pyritään tekemään mielekästä kaikille. Golfkenttä itsessään elää omalla rytmillään itseohjautuvasti ja huomaamattomasti. Kaikki sujuu ilman suurempia ponnisteluja, kunhan kenttä on kunnossa, palvelut pelaavat ja kahvi on tuoretta.
Teemme kuitenkin kaikkemme, että jokaisen pelaajan kokemus olisi positiivinen ja uudestaan tulemisen arvoinen.
Tervetuloa golfaamaan Himokselle!
Caddiemaster / ajanvaraus
Puh. 0400 998 666
caddiemaster@himosgolf.fi